fredagen den 15:e augusti 2008

Om två veckor

Planen: Jag, C, en hög med böcker, och inte så mycket annat. Vi får låna ett hus strax utanför Porticcio, och det är perfekt! September är den ultimata månaden för att åka till Korsika, den värsta turistsäsongen är över och den riktiga sommarhettan har lämnat plats för behagliga dagar ( inte över 30°) och ljumma kvällar. När vi var på Korsika sist var det också i september, och då undrade vi varför man ska trängas på en strand i juli när man kan ha en bukt alldeles för sig själv i september?
Men eftersom flera av de vackraste stränderna på Korsika bara nås med båt (om man inte är av den äventyrliga sorten som tar med sig rep och vandringskängor) så gör man bäst i att inte åka för långt in på hösten, efter oktober, utifall att båtarna slutat gå.


Nu längtar jag... myc
ket. Efter den vackraste ö jag känner till.
Naturen, att provsmaka alla specialiteter på
marknaderna, boulespelarna i rutig keps på torget på kvällen, omelett på brocciu, canistrelli med citronsmak, gummorna i svarta hucklen som tar med sig stickningen och en stol ner på trottoaren, att beundra lyxbåtarna i hamnen i Saint Florent på kvällen och skratta åt de champagnepimplande jetsettarna på däck, att lyssna till konversationer på korsikanska och sitta på en stenhäll på kvällen och betrakta solnedgången.

Jag föll handlöst för l'ile de beauté när jag var där sist. Det kanske märks.

4 kommentarer:

barajagjohanna sa...

Åh...

Della sa...

Jag tycker det låter helt underbart. Verkligen något att längta efter.

Sara sa...

Johanna; Ja, åh...

Della; Alldeles, alldeles underbart...

Thérèse sa...

Både bilder och text fick mig att bli väldigt sugen på Korsika. Fast det har jag varit ganska länge.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...